SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Monday, November 8, 2010

PELAM TELUR

Korang penah dengor tak nama pelam telur? Kalau tak penah, meh aku nak citer. Aku tukar profesion hari nie, jadik pakar kaji buah2-an lak. Heh3...

Pelam telur nie adalah salah 1 spesis buah mempelam jugak. Rupa dia, bulat2 & kecik2 macam telur ayam. Maybe sebab tu ia dipanggil pelam telur. Pelam spesis nie, kalau tak silap aku, memang banyak kat area bendang/sawah padi. Macam kat kampung aku tuh, memang bersepah2lah kan...


~ Nie rupe pelam telur yang dah dikupas. Kecik2, comel2 jer. Macam ah kak..! Kan3..??? Nak jugak tuh! Ahaks3...


~ Rajin betul anak dara nie tolong potong buah pelam telur. Thumbs uplah untuk beliau! ;P


~ Ini plak pelam telur yang dah dipotong2. Makan ngan kicap pun buleh, buat cicah pun buleh. Tapi, kalau nak buat cicah, kene la hiris2 lagik. Pastu, campurkan dengan cili padi, bawang merah, garam & air sket. Nak buh belacan sket pun buleh. Buat cicah ikan/ayam goreng. Perrgghhh! Hualla, babe! Lagik 1, aku sker hiris nipis2, pastu tabur ngan garam & gula. Simpan dalam fridge sejam 2. Pastu, dah buleh makan. Sesambil tengok tv tu, memang layanlah kan...

Try la, ek?! ;)

2 comments:

azzey said...

Areleez: nak sikit!

ArELeEz said...

azzey,
mintak mahap sbb dah sold out! ;P

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google