SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Thursday, January 20, 2011

CHAIYOK, MAK! CHAIYOK!

Ini kesah last week. Baru nak update. Heh3... Well... mak aku ada appointment ngan doktor. Sebelum Subuh kitorang dah terpacak kat pintu spital! Eh2! Over la tu kan... Ha3... Takde la Subuh... Tapi, pepagi jugak la... Dalam pukul 8.15 a.m camtu la...

Memula, kena gi Kaunter 8 sebab nak amik result darah mak. Pastu, tunggu mak check blood pressure kat Kaunter C lak. Tekanan darah mak hokay... normal. Pastu, aku gi Kaunter 1 lak sebab nak amik nombor bilik doktor. Dapat Bilik 7. Nombor giliran lak adalah nombor 20. Fuh! Bergerak ke sana-sinun ah kak hari tu tau! Terbakar gak la lemak2 degil lagik tepu nih! Heh3...


~ Eh! Hari tu ah kak pakai baju baru, noks..! Kaler base putih, ada munge kecik2 kaler pink. Pakai ngan tudung pink. Aloolooolooo... tentomeinya dia..! Huk alloh hai...! Ahaks3...

Hokay2! Anggap sebagai selingan, ye! ;P


~ Tetiba, mak dapat geng baru! Mak cik tu dari Sungai Petani. Tapi, dah transfer ke sini. Dia pun ada darah tinggi jugak. Dia tak berapa arif sangat lagik pasal selok-belok prosedur spital kat sini. Tu yang dia beramah-mesra ngan mak aku tuh.


~ Terror mak aku jadik tourist guide. Siap tunjuk2 sana-sinun lagik, ko..! Hiks...

Tak lama pastu, turn mak aku plak masuk bilik doktor. Doktor tengok la result darah sume. Doktor kata, gula dalam darah mak quite tinggi. Tapi, doktor tak bagi ubat diabetes lagik sebab nak suh mak cuba reducekan kandungan gula tuh dalam masa 2 bulan. After 2 months, mak kena amik darah lagik. If kandungan gula ok, means mak tak perlu la nak amik ubat diabetes. Just control makan-minum jerk. But, if tinggi jugak, then kena amiklah ubat diabetes.

Hari tu jugak doktor suh mak jumpa dietician. Banyak jugaklah yang dietician explain kat mak aku. Soklan2 cepu gangsa pun banyak gak sebab dia nak trace camne kandungan gula dalam darah mak aku buleh tinggi. Mak memang bukan penggemar teh/kopi/yang sewaktu dengannya. Tapi, mak tak buleh pisah ngan nasik. Means, bila lapar, mak makan nasik including breakfast which is not good katanya... Dietician tu kata lagik, makan nasik terlalu kerap pun buleh menyumbang kepada peningkatan kandungan gula dalam darah.

Owh... begitu...

Next appointment adalah pada 9 Mac. Aku doakan mak berjaya dalam misi mengurangkan kandungan gulanya... & aku jugak doakan mak tak perlu nak makan ubat diabetes. Amin...

Errr... korang ada petua apa2 tak regarding camne nak reducekan kandungan gula dalam darah?

No comments:

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google