SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Monday, May 24, 2010

AYAM MASAK KICAP MENGGEGAR DONIA

Slot Resepi: Ketuk2 Kuali Bersama Areleez (KKBA)

Perhatian! Ini adalah entry ulang tayang sebab ade yang request nak resepi Ayam Masak Kicap Menggegar Donia nih iaitu kakak aku. So, entry nie specially republished for her lah. Tapi, yang tak request pun buleh gak usha2... Takde masalah punye..! Mane la tau, kot2 buleh bagi idea kat korang, nak masak hape hari nie kan...?! Check it out, ya..! ;)

Bahan2:-

1/2 ekor ayam
1 biji bawang besor
1 tangkai cili merah
Serbuk perasa
Serbuk lada hitam
Kicap manis & kicap masin
Minyak masak
Asam keping
Air
Serbuk kunyit
Garam

Bahan2 untuk dikisar:-

1 biji bawang besor
3 biji bawang putih
Halia

Cara2 penyediaan:-

1) Perap ayam dengan serbuk kunyit & sket garam. Garam takmo banyak coz nanti nak pakai kicap.
2) Pijarkan minyak dalam kuali.
2) Goreng ayam hingga kekuningan. Angkat & toskan.
3) Panaskan minyak & tumis bahan kisar hingga naik bau.
4) Masukkan kicap & kaco sebati.
5) Buh asam keping, serbuk perasa, cili merah yang dah dibelah 2 & serbuk lada hitam.
6) Tuang air sket & masukkan ayam yang dah digoreng tadi. Sebatikan.
7) Taburkan hirisan bawang besor & kaco. Angkat & hidangkan.


~ Ayam Masak Kicap Menggegar Donia.


::. TrULy, MaDLy, DeEpLy .::

9 comments:

azzey said...

tq 4 ur attention !!!!

azzey said...

Ayam tu klu tukar nagn ikan kembung pun sedap kot....

ArELeEz said...

azzey,
u're welcome, bebeh! heh3..

aah. sodap gak! tp, bkn name ikan tu ikan temenungkah? erk! confuse2!!!

azzey said...

adik beradik sepusat sepusing la tuh...ishk ishk..np ke adik aku ni lembap sgt..hi3...

ArELeEz said...

azzey,
bkn lembab tp, muyskil.. ha3..

azzey said...

musykil n lembap tu bkn adik beradik kah ??? -_-

ArELeEz said...

azzey,
x.. mane ade..?! bkn maa.. sekolah mane dolu? isk3..

azzey said...

Areleez: Sekolah antarabangsa.... International School

ArELeEz said...

azzey,
elleh..! blah la lu!

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google