SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Monday, December 7, 2009

NaTrAH... ciNTa, PeRjUaNgAn & AiRmATa...

Morning, u ols... & Happy Monday too..! ;) Tgh Monday blueskah memasing? Bese la kan... Dah 2 hari coti, hari Isnin nak masuk opis balik mmg adalah malas la kan... Cium bau opis pon adalah xlarat kan... Siap cover2 hidung lagik! Muahaha...

Jom hilangkan keblues-an nak tak? Kite b'gebang pasal Natrah. Bukan Natrah yg dok sebelah umah Pak Mat Tempe tuh. But, nie pasal Natrah Maarof a.k.a Huberdina Maria Hertogh. Name yg penah menggemparkan negara 1 ketika dolu... Kesah hidup Natrah nie diolah dlm bentuk teater & skang tgh hangat dipentaskan kat IB.

Sinopsis:

Teater Natrah memaparkan rentetan kehidupan Natrah Maarof, atau nama Belanda, Huberdina Maria Hertogh. Beliau adalah wanita keturunan Belanda yang dipelihara oleh Che Aminah Mohamad. Berlaku perebutan hak penjagaan antara Che Aminah dan ibu bapa Natrah di Belanda. Konflik percintaan antara Natrah dan Mansoor Adabi yang menyebabkan terjadi rusuhan di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit. Pada 9 Julai 2009, beliau meninggal dunia pada umur 72 tahun di Huijbergen, Belanda akibat leukemia.


~ Teater Natrah mempamerkan konflik antara cinta, perjuangan & airmata...


~ Tunjang utama Natrah, Maya Karin (Natrah) & Remy Ishak (Mansor Adabi).

Teringin sgt nak tgk teater nih. Tp, tak berkesempatan nak ke IB. Pementasan tinggal beberapa malam jer lagik. 9 Disember 2009 nie abislah. Hu3...


*Cik Leh, hang dah tgkkah Natrah?

*Sumber: Istanabudaya & Kosmo
::. TrULy, MaDLy, DeEpLy .::

3 comments:

Sharinginfoz said...

macam sedap je citer tu.. tengok promosi kat tv3.. dah buat ke survey hari tu... kalau belum silalah...

http://sharinginfoz.blogspot.com/2009/12/jom-survey-nuffnang.html

Precious said...

Sounds good. Hope dapat tengok citer ni gak!

ArELeEz said...

Sharinginfoz,
nak tau shedap ke x, sila la ke IB. cepat2! he3..

survey? jap2..


Precious,
aah. leez pon hope2 gak nih! huu..

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google