SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Friday, September 28, 2012

MEE KERING GORENG SINGAPORE

*Slot Ketuk2 Kuali Bersama Areleez (KKBA)

Selongkar kabinet dapur, terjumpa mee kering yang aku beli masa attend Karnival Koperasi Zon Tengah kat Taiping dulu tuh. Aku beli 2 peket, actually. 1 yang jenis mee sanggul & 1 lagik jenis yang panjang2 macam spaghetti tuh.

Mee sanggul aku kasik mak. Yang aku nak masak ni yang panjang2 tu la. Let's check it out, pesen apa aku nak masak mee kering nih. ;)

Bahan2:-

1 peket mee kering (direbus hingga lembut, dicuci bersih & ditoskan)
1 mangkuk isi ayam
1 pokok sawi putih (dipotong)
1 pokok daun sup (dicincang)
1 pokok daun bawang (dicincang)
1 sudu kicap manis
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu sos tiram
2 keping fish cake (dihiris)
Minyak masak
Garam
Air masak

Bahan2 Kisar:-

2 tangkai cili merah
5 - 7 biji cili padi
5 biji bawang putih
1 biji bawang besar

Cara2 Penyediaan:-

1) Panaskan minyak. Tumis bahan2 kisar hingga naik bau.
2) Masukkan kicap manis & sos tiram.
3) Perasakan dengan sedikit garam.
4) Masukkan isi ayam & tuangkan sedikit air masak. Kacau hingga ayam kecut.
5) Masukkan sawi putih & fish cake. Sebatikan.
6) Masukkan mee kering. Sebatikan.
7) Perasakan dengan serbuk lada hitam. Kacau rata. Angkat, hidang & taburkan daun sup + daun bawang sebagai hiasan. 

~ Mee Kering Goreng Singapore Di Pintu Mahligai. 

Fuh!!! Nak sebut nama resepi senapas macam semput pulak. Panjang kot! Ha3...


:: Like3, ek! ::



No comments:

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google