SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Tuesday, October 8, 2013

MUSIM BUAH & IKAN

Sekarang ni musim buah kot kan? Sebab masa aku balik kampung (rumah Mak) hari tu, mana yang tanam pokok rambutan ngan pelam, semuanya lebat berbuah. Menggamit betul! Ecewah! Perkataan skema dah keluar dah. Ha3...

Rumah mertua pun sama. Pokok pelam ngan rambutan berbuah dengan hebaknyalah! ;P

~ Musim ikan jugak kot, actually. Tengok je la Mak ni, posing dengan mende alah yang digunakan untuk tangkap ikan. Bahasa kampung aku adalah tempirai. Bahasa korang, tak tau pulak aku kan...

Definisi musim ikan kat kampung aku ni bukanlah macam kat kampung nelayan nun. Tapi maknanya, musim orang boleh carik ikan bendang macam ikan puyu, sepat, haruan bagai tu haaa..! Well... kampung I ols kan kampung jelapang padi kekdahnya...

~ My 'sayang' bukan carik ikan tau! Tapi, dok kutip buah pelam yang dia kait. Tertonggeng2 dia kat situ. He3...

~ Hasil tangkapan Mak & Nenek untuk petang tu. 

Sedeh! Sebab ikan bendang sekarang dah tak macam dulu2. Beza sangat dari segi saiz. Zaman aku kecik2 dulu, ikan dia punya la gedabak2! Nak memancing pun syiok. Tak macam sekarang, kecik2 cinonet je... Tapi, hanyir lebih. Kena basuh dengan limau, asam, tawas bagai... baru ok.

Aku syak, ikan2 ni dah terencat sikit tumbesarannya + hanyir sebab faktor persekitaranlah. Ye la kan... sekarang macam2 racun diorang dok sembur kat bendang. Dah tak natural. Chemical je semua. Hu3...

~ Eh, tukang carik pelam dah balik dengan senyuman! Ha3...

Errr... kampung korang macam mana pulak? Musim buah jugak ke?


:: Like3, ek! ::



6 comments:

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

bestnyaaaaaaaaa...teringin rasenya nak merasai aktiviti tangkap ikan macam tu ...macam cool je :P

diana said...

musim pelam ke??hujung minggu ni nak balik kedah..nak kait pelam banyak2..

ArELeEz said...

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡,
leez pulak, teringin rasanye nk try m'candat sotong. macam cool jugak. heh3..

ArELeEz said...

diana,
aah kot. sbb sepjg jln nmpk buah pelam t'juntai2 melambai2. ;P

mama ila said...

dulu masa kecik2 ada jugak pernah skali makan ikan puyu..time banjir masa tu..sepupu2 lelaki duk tangkap ikan puyu..pastu makcik gorengkan.. skang dah x pernah mkn dah =)

ArELeEz said...

mama ila,
same la kite.. means, dulu mkn tp, skang xmkn. xberape lalu kot.. hu3..

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google