SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Thursday, April 25, 2019

TERTEKAN & TEKANAN

Kerja aku sekarang banyak tekanan. Eh, bukan kerja aku je kot! Semua jenis kerja ada bab tekanan memasing. Tapi, sebab ni blog aku, jadik aku focus kat kerja aku la kan... Ha3...

Dealing with people. Manusia. Banyak ragam, pelbagai kerenah. 

Antara kau mampu bertahan / give up terus. Aku cuba bertahan. Walaupun kadang2 'bengkok' jugak. Lemau. Rasa nak menjerit sekuat hati. Tak pon, geget bumbung opis. Tak pon... Arrgghhh...!!! Macam2lah yang pelik2 nak dibuat bila tertekan. 

Mujur ada Kanda (read: Oppa / My 'sayang'. Dah berapa kali tukar nickname ntah. Ha3...) 

Kanda la tempat mengadu. Tempat pinjam bahu. Pinjam telinga & segala anggota yang boleh dengor luahan perasaan aku. Aku suka mengadu kat Kanda. 1st, opkos lah sebab dia hubby gua yang tersayang kan... Ahaks... 2nd, sebab aku rasa Kanda tak bias dalam pertimbangan & buah pikiran. Salah tetap salah. Betul tetap betul. Kalau dia rasa aku tak patut buat cenggitu, he'll speak it out. Sebab aku ni sejenis yang kalau asik kata aku betul, asik up2 aku, mula la aku spoil! Berlagak. Riak. Ha3...

Moral of the story: Tekanan kerja ada di mana2 selagik kau bekerjaya. Bila kerja kau banyak tekanan, maka opkos lah kau akan tertekan. Jangan dibiarkan. Cubalah carik alternatif untuk hadap tekanan. So that, tekanan tak bertukar jadik depresi. 

Ada beza tau antara tekanan & depresi. Macam sama tapi, tak serupa. Tekanan ada period untuk vanish. Maksudnya, hari ni kau hadap tekanan, contohnya dengan manusia bernama A (bukan nama sebenar). Sampai kau rasa nak lempang je si A. Tapi, bila kau balik rumah, kau solat, baca quran, mengadu kat Kanda (heh3...) jiwa pun dah tenang, esoknya kau jumpa si A, kau chill je. #WatLekWatPeace seolah2 kau tak pernah pun rasa nak lempang dia, semalam. Haaa... ni maknanya, kau sekadar facing tekanan. Bukan depresi.

Sebab depresi ni takde period limitation. Takde penghujung. Maksudnya, hari ni kau rasa nak lempang si A. Dah balik rumah, solat, mengadu kat Kanda (heh3... lagik), jiwa masih tak tenang. Asik la dok pikir nak lempang si A. Esok, lusa, tulat, minggu depan, bulan depan, tahun depan, kau masih rasa nak lempang si A. Makanya, ini adalah depresi. Bahaya dibiarkan. Boleh membawak ke mana2 cabang mental disorder.

Aku bukan sembang kosong. Tapi, aku share info dari kawan aku yang pernah alami depresi yang membawak ke psychiatrist. Dulu, aku ingatkan stress ke... depress ke... sama je. Tapi, lepas dia cerita pengalaman dia jumpa psychiatrist, terkesima jugak la sekejap. Berbeza rupanya. Hu3...

~ Salah 1 cara hilangkan tekanan. He3...

Hokaylah. Nak layan drama Kamar Kamariah jap. Kecik besor kecik besor je aku tengok Murad. Rasa nak lempang berjemaah. STRESS! TEKANAN, owh..! 

Eh! ;P


:: A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y ::



No comments:

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google