SiNgGaH Lg, Ek! ;)

Sunday, July 31, 2016

MASAK VS BELI

~ Bubur by Mother.

Mother buat spesel untuk cucunda, A_bern. Sebab A_bern ada kat kampung. Teman gelak & teman gaduh Mother. He3...

~ Ikan termenung goreng + air asam & masak lemak taugeh + carrot. 

Ehem2! Aku yang masak. #Chiaaaaa3 ;P

~ Kari daging & kuih-muih. Semuanya dibeli.

Masak lebih puas hati, mungkin. Suka hati nak masak banyak mana... suka hati jugak nak bubuh apa je. Boleh kawal penggunaan garam, gula, serbuk perasa & yang sewaktu dengannya.

Masak perlukan masa penyediaan bahan, masa memasak & masa menghidang. Effort & tahap kerajinan sama penting.

Beli pulak, lebih kepada ikut citarasa peniaga. Kalau dapat peniaga spesis kedekut, dapat la portion kecik, harga ya ampon... cekik darah! Tapi, kalau dapat yang generous, bertuahlah. Susah nak kawal penggunaan segala jenis bahan perasa. 

Tak perlu banyak masa & tenaga. Hulur je duit & order.

Masak vs beli. Tepuk dada, tanya selera.


:: A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y ::



2 comments:

wanmulianidotcom said...

Yani lebih suka masak sendiri sebenarnya so kita boleh kawal sket garam gula dan bahan perasa. Tapi asik terbabas beli aje memanjang...hehe

ArELeEz said...

wanmulianidotcom,
betul gak tu. tp, kite ni ade kekangan mase. t'kejor2. last2, beli jugak.. hu3..

i SeRvE nUfFnAnG aDs

GO SEARCH BY GOOGLE SEARCH ENGINE

Google